Bij De Persgroep/Wegener verdwijnen in totaal 400 voltijdsbanen, waarvan 275 het rechtstreekse gevolg zijn van de overname van Wegener door De Persgroep.
Dat heeft de beoogd journalistiek directeur van de nieuwe combinatie AD/regiogroep Erik van Gruijthuijsen donderdag gezegd.
“Het gaat om een forse ingreep, maar tegelijk investeren we 20 miljoen euro in digitale verbeteringen, maken we een dikkere krant en bieden de lezers een magazine. We zetten alles op alles om de digitalisering te laten renderen”, aldus Van Gruijthuijsen.
Op de redacties verdwijnen door de overname 93 banen, het overige deel betreft sales en marketing en ondersteunende functies.
Dalende advertentie-inkomsten
De komende periode zal worden bekeken hoe met de boventallige functies wordt omgegaan, aldus de onderneming, die onder de naam de Persgroep Nederland verdergaat. De 275 banen die worden geschrapt, komen bovenop de al lopende reorganisaties binnen Wegener. Naar verwachting verdwijnen er meer banen bij Wegener dan bij De Persgroep.
Wegener is uitgever van onder meer regionale kranten als de Stentor, de Gelderlander, De Twentsche Courant Tubantia, het Eindhovens Dagblad, BN DeStem en PZC. Het bedrijf heeft al tijden last van een teruglopende omzet, mede als gevolg van dalende advertentie-inkomsten. Mecom, de huidige eigenaar van Wegener, leed daardoor een nettoverlies in de eerste helft van dit jaar van ruim 3 miljoen euro.
Redactionele kwaliteit
In de fusieplannen zijn in totaal 2943 voltijdsbanen opgenomen, waarvan bijna 1400 op de redacties. Met de samenvoeging worden elf nationale en regionale nieuwsmerken, meer dan 150 lokale weekkranten en 5 puur digitale merken gebundeld.
"Ons startpunt is investeren in de redactionele kwaliteit, want dat is het bestaansrecht van onze merken. Daarnaast moeten we kijken hoe onze nieuwsproducten slimmer kunnen aansluiten op de veranderende consumentenbehoefte", aldus Christian Van Thillo, topman van De Persgroep.
Volgens Susan Duinhoven, bestuursvoorzitter van Wegener, levert het samenvoegen van de bedrijven voordelen op voor zowel lezers als adverteerders. Zij gaan "dikkere en afwisselendere" kranten krijgen en worden online "veel beter" bediend.
Goedkeuring waakhond
De Persgroep maakte afgelopen juni bekend Mecom, moederbedrijf van Wegener, te willen overnemen. De deal is nog onder voorbehoud van goedkeuring van concurrentiewaakhond ACM. Een besluit hierover wordt uiterlijk eind januari verwacht.
De Persgroep is in Nederland al eigenaar van de Volkskrant, AD en Trouw. Het concern haalde vorig jaar een totale omzet van ruim 900 miljoen euro.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl